Skip to content

Wij zijn een club enthousiastelingen en vrijwilligers met passie voor zeilen, klussen en historie.

Wie authentieke schepen in de vaart wil houden, moet financieel enige armslag hebben. Een nieuw grootzeil bijvoorbeeld kost circa 8.000 euro. En te bedenken dat er minstens 8 zeilen aan boord liggen.

Ook onderdelen als het roer, de mast en de zwaarden hebben niet het eeuwige leven. Hier in Spakenburg kan men weliswaar rekenen op een legertje vrijwilligers met twee rechterhanden, maar niettemin moeten wij jaarlijks enorm veel geld investeren.

Door mensen te laten genieten op onze botters, kunnen wij zei het met moeite het elk jaar weer voor elkaar krijgen om de schepen drijvend te houden.

Boeren, Burgers en Buiten-lui, ga heen waar de wind u brengt

Met zeilende oude vissersschepen genieten als honderd jaar geleden. Botter.nl beheert en bemant een eigen vloot met originele Spakenburgse botters. Vanuit de pitoreske haven van Bunschoten-Spakenburg varen we zo de voormalige Zuiderzee op. U kunt met ons mee, voor een tochtje, of een compleet dagvullend arrangement met verzorging van eten en drinken. Onze start- en finish locatie is het oergezellige Museumcafé In de Korporaal aan de haven. De ideale plek voor een kop koffie, lunch of etentje. Speciaal voor bedrijfsuitjes, partijen en dagtochten hebben we op maat gesneden arrangementen.

Spakenburg

Spakenburg is van oudsher een vissersdorp, waarvan nog veel terug is te zien in de bebouwing, de schepen en de gewoonten. Alles draaide om de visvangst. Na de afsluiting van de Zuyderzee was het vrij snel gedaan met de visserij in het dorp.er is gelukkig nog veel te zien, te vertellen en te beleven.

Bunschoten is bezig met de uitvoering van een masterplan, om botterwerf, botters en oude haven ook in de toekomst te bewaren. Dit is een forse uitdaging. Het is niet vanzelfsprekend om de werf en de botters een toekomst te geven, ondanks de monumentale status en de uniciteit.

Het gebied rondom de Oude Haven van Spakenburg is rijksbeschermd dorpsgezicht. De botterwerf zelf is een rijksmonument. Het is een uniek complex: werkplaats, scheepshelling, rode loods (voormalige opslag, nu kleine horecavoorziening). De werf is nog dagelijks is gebruik om de houten schepen (voornamelijk botters) te onderhouden en restaureren. Op de helling ligt op dit moment een schip waaraan wordt gewerkt, door de vakmensen van de werf.